How to MeshUp - but more

MixUp


1. Få en link på telefon til MeshUp Discord server.

2. Vi finner deltakere med lignende interesser og plasserer dere i private gruppechatter.

Matchingen baseres på informasjon fra "Om meg"-teksten din og byen du bor i.

3. Si hei til gruppa! Dere får også tilgang til andre kanaler for å hilse på andre deltakere – ta en titt før videosamtalen.

MeetUp


1. Hopp inn i video call ved angitt tidspunkt

2. Møt gruppa di for første gang og introduser deg selv.

3. Vi spiller en runde på tre minigames fra lista i 90 min

  • Bli kjent på en morsom og kreativ måte ved å bruke bare emojis og GIF-er! Hver deltaker deler sitt liv gjennom bilder, og de andre prøver å gjette betydningen. Klar for å vise hvem du er på en ny måte?

    Hvordan det fungerer:

    1. Fasilitator starter med å be deltakerne introdusere seg selv ved å bruke bare emojis og GIF-er.

    2. Hver deltaker skal sende en kombinasjon av 3 emojis eller en GIF som representerer noe om dem, for eksempel:

      • En hobby 🏞️ (f.eks. for en som elsker å gå tur, kan de sende en fjell-emoji 🏔️)

      • En favorittmat 🍕

      • Et kjæledyr 🐶

      • Der de kommer fra 🌍

    3. Andre spillere kan prøve å tolke betydningen bak emojiene/GIF-ene og gjette hva deltakerne prøver å uttrykke.

    4. Etter at alle har sendt sine emoji- og GIF-introduksjoner, kan deltakerne forklare hva hvert symbol betyr.

  • En kreativ skriveøvelse der deltakerne samarbeider med ChatGPT for å bygge en spennende historie!

    Hvordan det fungerer:

    1. Deltakerne gir ChatGPT en grunnleggende setting eller startsetning for en historie (f.eks. "En ensom astronaut på en ukjent planet").

    2. ChatGPT genererer en del av historien, og deltakerne bestemmer deretter hva som skjer videre.

    3. Deltakerne kan bidra med ideer eller fortsette å gi instruksjoner til ChatGPT for å forme historien.

    4. Til slutt leser gruppen gjennom den unike, felles historien som er laget!

  • Er du klar for å jakte på lenker? I Link Scavenger Hunt får deltakerne en liste med utfordringer hvor de skal finne spesifikke lenker på nettet. Dette kan være alt fra artikler, bilder, videoer eller annen interessant informasjon. Den første til å finne og dele lenken vinner! Er du en link-jeger?

    Hvordan det fungerer:

    1. Fasilitator gir deltakerne en liste med oppgaver som involverer å finne lenker. Eksempler på oppgaver kan være:

      • Finn en video som forklarer hvordan man lager en pizza.

      • Finn et bilde av et kjent landemerke i Paris.

      • Finn en artikkel som diskuterer bærekraftig mote.

    2. Deltakerne bruker internett for å finne lenker som svarer til oppgavene på listen. De deler lenken i chatten eller voice call.

    3. Den første som finner en korrekt lenke og deler den får et poeng, og fasilitatoren bekrefter om det er riktig.

    4. Når alle oppgavene er fullført, oppsummerer fasilitatoren poengene, og den som har flest poeng vinner!

  • Er du kreativ med memes? I Meme Together får deltakerne en påstand eller situasjon, og de skal finne et bilde eller meme som best uttrykker hva de føler om påstanden. Det er en morsom måte å være kreativ på, samtidig som man får dele humor og diskusjon!

    Hvordan det fungerer:

    1. Fasilitator sender en påstand eller situasjon til deltakerne. Eksempler kan være:

      • "Når du finner ut at du har glemt noe viktig på jobb."

      • "Den følelsen når du ser på en meme som er altfor relatert."

      • "Når du endelig er ferdig med en lang arbeidsdag."

    2. Deltakerne søker etter et bilde, meme eller gif som best uttrykker hva de føler om påstanden. De kan bruke nettet eller sin egen samling av memes for å finne det perfekte bildet.

    3. Når alle deltakerne har funnet sine bilder, deler de dem i chatten eller via skjermdeling.

    4. Fasilitatoren og deltakerne diskuterer bildene og stemmer på hvilket meme som best uttrykker påstanden.

  • Hva er det du hører? I Lyder og Gjetting lager fasilitatoren en lyd eller et lydklipp, og deltakerne må gjette hva lyden representerer. Samarbeid er nødvendig for å finne ut hva lyden er, og ingen skal få hjelp før alle har sagt sitt!

    Hvordan det fungerer:

    1. Fasilitator spiller en lyd (det kan være noe enkelt som en dørlås, en katt som mjauer eller en kaffemaskin som brygger).

    2. Deltakerne gjetter hva lyden er, men må først vente på at alle skal svare.

    3. Den som gjetter riktig først, får poeng. Spillet fortsetter med nye lyder.

  • Human Bingo er en morsom måte å bli kjent på! Deltakerne stiller spørsmål til én person om gangen for å finne ut hvem som passer til beskrivelsene på bingobrettet. Målet er å lage et brett med beskrivelse man tror passer til de andre deltakerne.

    Beskrivelse:

    1. Forberedelse: Deltakerne lager et 3x3 bingobrett med 9 beskrivelser (f.eks. “Har vært på en safari” eller “Kan spille et instrument”).

    2. Hvordan det fungerer: Deltakerne stiller spørsmål til én deltaker om gangen for å få svar som matcher beskrivelsene på brettet.

      • Hvis deltakeren svarer ja på et spørsmål, krysses feltet av for den personen.

    3. Mål: Fyll ut en rad på bingobrettet (horisontal, vertikal eller diagonal).

    4. Vinner: Den første som får en full rad, roper “Bingo!” og vinner.

  • Tegn Hva Du Hører er et spennende spill hvor én person beskriver et bilde de har foran seg, og de andre prøver å tegne det så nøyaktig som mulig basert på beskrivelsen. Den tegningen som ligner mest på originalen, vinner!

    Beskrivelse:

    1. Velg roller: Én deltaker blir “beskriveren,” mens de andre blir “tegnere.”

    2. Forberedelse: Fasilitator sender et bilde (f.eks. et sted, et objekt eller en scene) til beskriveren som kun de kan se.

    3. Forklaring: Beskriveren forklarer bildet uten å bruke spesifikke navn (f.eks. “et rundt objekt med mange små prikker på toppen” i stedet for “en cupcake”).

    4. Tegning: De andre deltakerne tegner basert på beskrivelsen de får.

    5. Resultat: Når tegningene er ferdige, viser de frem sine verk, og beskrivelsen sammenlignes med originalbildet. Den tegningen som ligner mest på bildet, kåres som vinner.

  • I denne versjonen av 20 Spørsmål skal deltakerne gjette en fakta om en deltaker ved å stille ja/nei-spørsmål. Klarer de å finne ut hva det er før de bruker alle 20 spørsmålene?

    Beskrivelse:

    • Velg en fakta: En deltaker velger en spennende eller morsom fakta om seg selv. Dette kan være en hobby, ferdighet, prestasjon, eller noe unikt som deltakerne ikke nødvendigvis vet om.

    • Stille spørsmål: De andre deltakerne kan stille opptil 20 ja/nei-spørsmål for å finne ut hva faktaen er. Spørsmålene kan være brede i starten, som "Er det noe som skjer ofte?" eller mer spesifikke, som "Er det noe som involverer sport?"

    • Samarbeid: Deltakerne kan diskutere svarene mellom seg og prøve å komme frem til hypoteser om hva faktaen kan være basert på svarene de får.

  • Kan du avsløre hvem som skjuler en løgn? I denne klassiske isbryteren deler deltakerne tre påstander om seg selv – to sanne, én løgn. Er du flink til å gjette hva som er sant?

    Hvordan det fungerer:

    1. Fasilitator forklarer spillet: Hver deltaker skal komme opp med tre påstander om seg selv – to av dem er sanne, og én er en løgn.

    2. Deltakerne deler sine tre påstander med gruppen, uten å avsløre hvilken som er løgn.

    3. De andre deltakerne prøver å gjette hvilken påstand som er løgn.

    4. Etter at alle har gjettet, avslører deltakeren hvilken påstand som var løgn.

  • Er du klar for å utfordre tankene dine? Del en kontroversiell mening og diskuter den med gruppen! Hot Takes gir deltakerne en sjanse til å uttrykke sine uvanlige meninger og se hvordan andre reagerer. Klar for å bli utfordret?

    Hvordan det fungerer:

    1. Fasilitator ber deltakerne komme opp med en kontroversiell eller uvanlig mening (en "hot take") om et tema, som kan være alt fra mat, filmer, teknologi eller samfunnsspørsmål.

      • Eksempler: "Pizza smaker best kaldt" eller "Netflix er bedre enn kino".

    2. Deltakerne sender først sin hot take til fasilitatoren i privat chat.

    3. Fasilitator deler deretter alle hot takes med gruppen, og diskusjonen begynner!

    4. Deltakerne kan spørre hverandre om hvorfor de mener det de gjør, og diskutere ulike synspunkter på en morsom og vennlig måte.

  • Er du fan eller ikke? I dette morsomme spillet får deltakerne presentert forskjellige temaer, som filmer, mat eller aktiviteter, og de må velge om de liker, elsker, eller vil forlate det. Hvor står du når det kommer til pizza med ananas eller actionfilmer?

    Hvordan det fungerer:

    1. Fasilitator introduserer et tema eller en ting (for eksempel: "Kaffe", "Strandferier", "Superhelter", etc.).

    2. Deltakerne må velge én av tre responser:

      • Like: Du synes det er ok, men det er ikke noe du er veldig entusiastisk over.

      • Love: Du er virkelig glad i det, og det er noe du elsker!

      • Leave: Du har ikke interesse for det, og ønsker å gå videre.

    3. Når alle har svart, kan gruppen diskutere sine valg og forklare hvorfor de svarte som de gjorde. Det kan være morsomt å høre ulike perspektiver og oppdage overraskende preferanser!

  • I denne øvelsen beskriver deltakerne en kjent person som sier noe om dem (kan være en berømt person, en fiktiv karakter eller noen de kjenner) med tre ledetråder, og de andre må gjette hvem det er.

    Hvordan det fungerer:

    1. Hver deltaker skriver tre ledetråder i chatten om en kjent person. Ledetrådene skal ikke være for enkle, men heller utfordrende (f.eks. “Jeg har spilt i en film med en stor grønn superhelt,” kan referere til en skuespiller som spiller i en Avengers-film).

    2. De andre deltakerne gjetter hvem personen er.

    3. Den som gjetter riktig får poeng, og så kan det være en ny runde med andre deltakerne.

  • Hva ville du valgt? Dette klassiske spørsmålet får deltakerne til å velge mellom to spennende (og noen ganger morsomme) alternativer. Er du mer eventyrlysten eller praktisk? La oss finne ut av det sammen!

    Hvordan det fungerer:

    1. Fasilitator stiller deltakerne et "Would You Rather"-spørsmål (f.eks. "Vil du heller være usynlig eller kunne fly?").

    2. Deltakerne svarer på spørsmålet ved å bruke chat eller stemme (f.eks. "Jeg ville heller fly!").

    3. Etter at alle har svart, kan deltakerne forklare hvorfor de valgte det de gjorde, og gruppen kan diskutere svarene på en morsom og uformell måte.

  • Skap en felles spilleliste sammen med gruppen, hvor alle bidrar med sine favorittsanger. En perfekt aktivitet for å bli kjent gjennom musikk og dele personlige musikalske preferanser!

    Hvordan det fungerer:

    1. Fasilitatoren gir et tema for spillelisten (for eksempel: "Låter som får oss i godt humør", "Låter for en road trip", "Favorittsanger fra 90-tallet", etc.).

    2. Hver deltaker legger til fem sanger i spillelisten, enten fra sin egen favorittmusikk eller basert på temaet.

    3. Når spillelisten er fullført, kan gruppen lytte til den sammen og diskutere de forskjellige sangvalgene og hvorfor de valgte akkurat de låtene.

MeshUp

Vi arrangerer faste fysiske arrangementer for at man skal møte gruppa si og gruppene kan møte hverandre fysisk.

1. Møt opp ved angitt tidspunkt og lokasjon som vanligvis er søndager 16:00-18:00. Lokasjon kan variere.

2. Vi tar en runde med tre-fire minigames angitt i lista.

3.Bare å bli igjen for mingling etter opplegget

  • En spennende jakt der deltakerne må finne bestemte objekter i området basert på en liste. Dette er en flott aktivitet for å teste samarbeid og problemløsning.

    Hvordan det fungerer:

    1. Fasilitatoren lager en liste med 10-15 ting som deltakerne skal finne i lokalet eller i nærområdet.

    2. Det kan være konkrete objekter ("en rød bok") eller utfordringer ("ta et bilde av noe rundt").

    3. Gruppene får et tidsfrister (f.eks. 15 minutter) for å finne alt på listen.

    4. Den gruppen som finner flest gjenstander eller utfører flest oppgaver på listen, vinner.

  • En enkel aktivitet hvor deltakerne må samarbeide fysisk for å "løse" en menneskelig knute.

    Hvordan det fungerer:

    1. Deltakerne står i en sirkel og holder tak i hendene til to personer på tvers av sirkelen.

    2. Målet er å løsne opp knuten uten å slippe taket på hendene.

    3. De må samarbeide for å krype, vri eller bøye seg til de er i en åpen sirkel igjen.

  • I denne spennende utfordringen får deltakerne i oppgave å bygge det høyeste tårnet ved å bruke det de har tilgjengelig rundt seg. Det er en morsom aktivitet som setter kreativiteten på prøve, samtidig som den fremmer samarbeid.

    Hvordan det fungerer:

    1. Deltakerne får beskjed om at de skal bygge et tårn av materialene de har tilgjengelig rundt seg. Det kan være alt fra bøker, papir, blyanter, plastkopper, tape, eller andre ting de har for hånden.

    2. Fasilitatoren gir deltakerne et visst tidsrom (f.eks. 10-15 minutter) til å bygge tårnet sitt.

    3. Når tiden er ute, må deltakerne presentere tårnet sitt, og den gruppen som har bygget det høyeste, mest stabile tårnet vinner.

  • Bli med på en morsom og kreativ utfordring der deltakerne får muligheten til å utforske sine fotografiske ferdigheter og jobbe sammen for å lage bilder som imponerer! I denne aktiviteten vil gruppene konkurrere om å ta de mest kreative og originale bildene basert på et bestemt tema. Det er ingen regler for hvor fantasifulle eller morsomme bildene kan være – det handler om å tenke utenfor boksen og ha det gøy!

    Hvordan det fungerer:

    1. Del deltakerne inn i grupper. Hver gruppe får tildelt et spesifikt tema for sitt bilde, som kan være alt fra "Fremtidens transport" til "En eventyrreise" eller "Dyr i frihet".

    2. Gruppene får en tidsramme (f.eks. 20-30 minutter) for å lage sitt bilde. De kan bruke forskjellige rekvisitter, personer og bakgrunner som finnes i nærheten for å gjøre bildet så kreativt og representativt for temaet som mulig.

    3. Når tiden er ute, samles gruppene og viser frem sine bilder.

    4. Alle deltakerne stemmer på det bildet som de synes er mest kreativt, imponerende eller morsomt.

  • En morsom og utfordrende stafett der deltakerne må bruke non-verbal kommunikasjon for å samarbeide og fullføre oppgavene. Ingen ord er tillatt!

    Hvordan det fungerer:

    1. Deltakerne deles inn i lag.

    2. Hvert lag får en rekke oppgaver de skal løse, som for eksempel å balansere en skje med en liten gjenstand, flytte en ball med pusten eller løse en enkel gåte.

    3. Oppgavene skal utføres helt stille – ingen snakking!

    4. Det laget som fullfører alle oppgavene raskest, vinner.

  • Survival Scenario er et engasjerende rollespill der deltakerne må samarbeide for å overleve en fiktiv krisesituasjon. Det utfordrer gruppen til å prioritere, ta valg og løse problemer sammen. Perfekt for å teste kreativitet og samarbeid!

    Beskrivelse:

    1. Set opp scenariet: Fasilitatoren beskriver en overlevelsessituasjon (f.eks. "Dere er strandet på en øde øy" eller "Et romskip har krasjlandet på en ukjent planet").

    2. Velg gjenstander: Gruppen får en liste med 10-15 gjenstander (f.eks. fyrstikker, kart, tau, vannflaske), og må bli enige om hvilke 5 de tar med seg.

    3. Diskuter og beslut: Gruppen diskuterer valgene sine og begrunner hvorfor hver gjenstand er viktig for overlevelsen.

    4. Resultat: Fasilitatoren avslører hva eksperter ville valgt i den gitte situasjonen, og gruppen kan sammenligne sine valg med disse.

  • Er dere klare for å teste både kunnskap og logisk tenking? I Gåte- og Trivia-løp må lagene konkurrere om å løse 10 spørsmål før de andre. Hver ledetråd fører videre til neste utfordring, og første lag som fullfører alle oppgavene, vinner!

    Hvordan det fungerer:

    1. Startspill: Fasilitatoren gir det første spørsmålet (enten en gåte eller et trivia-spørsmål) til lagene samtidig. Lagene må løse spørsmålet for å få tilgang til neste spørsmål.

    2. Løsning av spørsmål: Hvert spørsmål kan være en gåte, et ordspill eller et trivia-spørsmål relatert til ulike temaer (f.eks. historie, geografi, vitenskap). Når laget har løst spørsmålet, får de ledetråden til neste spørsmål.

    3. Fortsatt spill: Lagene jobber seg gjennom de 10 spørsmålene. Hver løsning på et spørsmål gir dem neste ledetråd, og de må løse dem én etter én for å komme til slutten.

    4. Vinneren: Det første laget som løser alle 10 spørsmålene og fullfører utfordringen, vinner!